Sunday 3 June 2012

rawat penyakit batu hempedu, batu karang dan kencing manis

Ramuan yang telah diajarkan oleh rakan tersebut kepada saya adalah seperti berikut:

1. Kismis kuning satu genggam.
2. Buah kurma 3 atau 5 atau 7 biji.
3. Pokok dukung anak, dicabut dari tanah berserta akarnya, satu cekak orang dewasa.Dibasuh dengan
air yang bersih bagi menghilangkan kotoran seperti tanah dan sebagainya.

Cara-caranya:

1. Bahan-bahan tersebut di atas hendaklah dicampur air kosong sebanyak 6 gelas, direneh dalam satu bekas (periuk biasa atau periuk tanah, dalam cerek pun boleh). Biarkan air ramuan tersebut hingga tinggal 2 gelas.

2. Setelah itu padamkan api, biarkannya sejuk. Minumkannya pagi 1 gelas, petang 1 gelas. Bagi mereka yang kronik amalkannya setiap hari selama 2 minggu. Kemudian 3 hari sekali selama 2 minggu.

3. Ramuan yang sudah siap boleh disimpan di dalam peti sejuk selama tiga hari. Jadi tak payahlah nak reneh tiap-tiap hari. Buat sekali untuk minum selama tiga hari.

4. Bagi mereka yang tidak mengidap penyakit batu hempedu, batu karang dan kencing manis pun boleh mengamalkan meminumnya dengan kadar dua minggu sekali (pagi dan petang). Saya pun dah cuba, Alhamdulillah. Angin dalam perut berlumba-lumba nak keluar hehehe.. Tapi sekarang ni dah jarang-jarang minum. Malas nak buat. Jadi kalau ibu saya buat, saya tumpang sekali la..

5. Bagi mereka yang tak mengidap penyakit tersebut terutama LELAKI, janganlah mengamalkan lebih daripada kadar yang disyorkan. Ianya akan menyebabkan turunnya nafsu. Jadi amalkan mengikut arahan..
Begitulah apa yang telah diajarkan kepada saya oleh rakan.






KEGUNAAN: Pokok Dukung Anak
Mujarab untuk masalah hati, ginjal, batuk, luka, lebam, ulser dan cirit-birit. Ia juga baik untuk demam kuning bayi baru lahir. Selain daripada itu boleh mengubati masalah sembelit , membersihkan darah dan menurunkan kolesterol badan. Mengubati sakit saluran kencing , batu karang, masalah hati, ginjal, penyakit hepatitis dan demam kuning kanak-kanak. Mengurangkan tekanan darah tinggi, mengawal diabetis dan menghalang sakit hempedu.

No comments:

Post a Comment